INTERNETTICKET KÖPREGLERT

Villkor för köp av e-biljetter
1- Alla åtgärder för köp av e-biljetter i systemet är föremål för elektronisk handelslagstiftning och förordningar och dess överträdelse kommer att genomföras enligt lag.
2- Martyrernas familjer, krigshandikappade, äldre medborgare, universitetsstudenter och professorer … får inte köpa rabatterade biljetter via systemet nu.
3- Eftersom passagerare checkar in på flygplatsen, är det acceptabelt med biljetter och de nationella ID-korten eller passen, så ansvaret för korrekt information (namn, familjenamn, nationellt ID-nummer, passnummer, giltighetsdatum och …) är med passagerarna själva.
4- Att köpa biljetter via Iran Air-webbplatsen är bara möjligt med iranska betalkort för närvarande. Undvik dock att köpa biljetter med gåva eller kreditkort eller kort utan namn och kontonummer eller annars accepterar Iran Air inget ansvar för återbetalningen av biljetterna.
5- Köpta biljetter får inte överföras till andra personer och incheckningspersonalen kommer inte att medge passagerare vars ID-kort inte matchas med sina biljetter.
6- När det gäller bestämmelser och tullar definieras spädbarn (under 2 år), barn (under 12 år) och vuxna (över 12 år). I händelse av misstag vid ålder och inte tillträde på flygplatsen ligger ansvaret hos passagerarna själva.
7- Minsta incheckningstid för inrikesflyg är 90 minuter och 3 timmar för internationella flygningar före avgång för passagerare.
8- Fram tills vidare avgår alla Iran Air inrikesflyg från terminal2, Mehrabad flygplats och alla Iran Air internationella flyg avgår från Emam Khomeini flygplats.
9- Passageraren ansvarar för att skydda biljettnummer och andra angivna koder som anges av systemet.
10-Passageraren bör ha sin bokningskod (PNR) tillsammans med biljettnummer och nationella ID-kort eller pass med sig själva på flygplatsen.
11- Transport av farligt gods i bagage är förbjudet.
12- Att ha medicinskt godkännande från Iran Air Aero Medical Center är obligatoriskt för följande:
– Gravida damer (vars graviditet är över 28 veckor), passagerare med hjärt-kärlsjukdomar, luftvägssjukdomar, epilepsi, anemi och diabetes.
– Patienter som använder läkemedel som påverkar kroppens immunsystem.
– Dialys personer och passagerare som behöver hjälp under flygresan eller på några villkor orsakar att vägra resan.
– Patienter måste ta med sig alla nödvändiga läkemedel med sig på flygresor i sina påsar. När det gäller att bära förbjudna läkemedel bör de hänvisa till tullreglerna för länderna.
– För mer information, kontakta Iran Air Aero Medical Center enligt följande:
Tel: +982146624322
Tel: +982146624323
13- Passagerare kommer att informeras om köp, återbetalning eller flygtidförändringar eller avbokningar kan ske via SMS eller e-post. Ansvaret för att ange rätt mobilnummer och e-postadress ligger således hos passagerarna själva vid bokningen.
14- Vid ändring av mobilnummer eller e-postadress uppmanas användarna att uppdatera sin information om systemet.
15 – Avgifter för datum- eller klassändringar och återbetalningar är olika vad gäller flygklassen. För mer information kan du se sidan med återbetalningar / ändra villkor.
16- När biljetter avbryts kommer betalningsbeloppet att återföras till kontot (inom 24-72hours) med avseende på bankavsättningar. Vänligen kontakta Iran Air Online Booking avdelning.
17- Du kan kontakta Iran Air E-Booking Sales Department enligt följande:
Tel: +982146625949
E-post: ebooking@iranair.com
18- För att få information om passagerarnas bagagebidrag, se återbetalningen och ändra villkoren.

PASSAGERRÄTTIGHETER

Viktigt meddelande
Som godkänd av Islamiska rådgivande församlingen 1391 omfattas alla passagerare till / från Iran reglerna för de iranska flygbolagens skulder. Reglerna följer och anger företagens skyldigheter och ansvar vid olyckor orsakar personskador och dödsfall för passagerarna eller deras bagageskada. Därför är flygbolaget i Islamiska republiken Iran (Iran Air) skyldiga att följa reglerna.
Den tid som anges på biljetten eller kvittot är flygningens avgångstid. Passagerare måste presentera sig på flygplatsen för avresa för incheckning minst antalet timmar före den planerade avgången för flygning där passageraren har en reservation. Det är uppenbart att passagerare inte deltar på flygplatsen vid den planerade tiden, anses som avbokning av flyg från deras sida, och transportören har inget ansvar i detta samband. Det noteras att passagerare kan återbetala sina biljetter baserat på de villkor som gäller efter avdrag för de relevanta avgifterna.
Passagerarnas minsta incheckningstid för inrikesflyg är 90 minuter och 3 timmar för internationella flygningar före avgång, vilket anges på biljetterna.
Flygavgång försenas inte för passagerare som anländer för sent och transportören har inget ansvar i detta avseende. Skatter som fastställts av regeringen samlas in för lufttransporter enligt lag. Således kan de inkludera en anmärkningsvärd mängd biljettpriser för flygtransport; vilket visas på biljettpriset som helhet eller separat. Därför är passagerarna skyldiga att betala alla skatter som tas ut efter utfärdande av biljetter.
Det är förbjudet att transportera farligt gods i bagage eller kontrollerat bagage.
Bagage som innehåller alla typer av värdefulla föremål, inklusive: guld, smycken, bärbara datorer, mobiltelefoner, kameror, viktiga dokument, pengar i kontanter och även droger, förgängliga inne i kontrollerat bagage är förbjudet och transportören accepterar inget ansvar och fordringar på detta. Det är mycket tydligt att transportörens ansvar för det kontrollerade bagaget är underkastat reglerna och bestämmelserna för avsaknad, viktavdrag eller skadat bagage.
Nekad ombordstigning genom överbokning
Trots transportörens yttersta strävan att förse passagerare med bekräftade säten är det aldrig garanterat att ha tillgängliga platser på flygningen men om passageraren inte går ombord inom den angivna perioden trots bekräftade säten på grund av brist på tillgängliga säten, är kompensationsprocessen baserad på rådande verkställande regler och bestämmelser för transportören, vars uppgifter finns på företagets försäljningskontor.
Villkor för kontrakt
Definitioner:
Ticket (Paper / Electronic): är ett dokument med ett bindande avtal mellan passageraren och transportören i form av ett papper eller ett elektroniskt kvitto eller en resplan där kontraktens villkor är skrivna.
Transport: motsvarande termen transport
Lufttrafikföretag: Lufttrafikföretaget som utfärdar biljetten och transporterar eller åtar sig att transportera passageraren och / eller hans bagage nedan eller utföra andra tjänster relaterade till sådan flygtransport.
Lag: hänvisar till lagen och bestämmelserna i Iranian Airlines bolagsansvar som godkänts av den islamiska rådgivande församlingen 1391 motsvarar år 2012.
Warszawakonventionen: Iran anslöt sig till Warszawakonventionen för enande av vissa regler för internationell transport med flyg, som ingicks i Warszawa, Polen 12 oktober 1929, eller den konventionen, ändrad genom Haagprotokollet, 28 september 1955, som godkänd i 1354 motsvarar året 1975.
Transport och andra tjänster som utförs avseende villkoren är bundna till lagliga bestämmelser och gränser som beskrivs nedan:
Villkor för biljett
Carrier Tariffer och instruktioner
Carrier: s villkor är en del av detta kontrakt, med undantag för punkt-till-punkttransport inom USA: s territorium och Kanada vars uppgifter är föremål för deras lands regler och förfaranden, tillgängliga på transportörernas försäljningskontor.
Transportörens namn kan förkortas på biljetten. Flygbolagens fulla namn tillsammans med deras förkortningar är skrivna i taxor, transportvillkor, flygplaner också.
Stopover-poäng, poäng som anges på biljetterna är i enlighet med flygbolagets flygplan. Enligt detta avtal kan passagerare och bagage transporteras av flera transportörer, betraktas som en flygning.
Alla flygbolag som utfärdar biljetter på en annan flygbolags flyg, betraktas som deras representant.
Alla transportörers undantag eller skyldigheter som tillämpas på personalen, agenterna eller juridiska personer eller personer vars flygplan används för transportändamål betraktas också som deras representanter, personal och agenter.
Bagageleverans och anspråk
Till detta avtal levereras bagage till personen som har bagagelappen. Grunden för att beräkna bagageskador är vikten som är registrerad på etiketten. Observera att den maximala vikten för varje paket är 23 kilo. Iran Air har inget ansvar för väskan

INSTÄLLANDE BILJETKÖP MEDDELANDE

Inrikesflyg Anteckningar
1- Vid bokning för passagerare rekommenderas att du anger passagerarnas namn / släktnamn samma som de som anges i deras födelsecertifikat. Alla skillnader i ID är passagerarnas ansvar. Ändring av namn är inte möjligt efter biljettemissionen.
2- Detta system kan inte användas för charterflyg.
3- Passagerarnas begäran om rabatterade biljetter (Martyrs familjer, personal, krigshandikappade och funktionshindrade av välfärdsorganisationen) ska hänvisa till Iran Air Ticket Sales Office.
4- Passagerarna som begär specialtjänster ska åka till Irans flygbiljettförsäljningskontor och fylla i medicinskt godkännande. För mer information, kontakta: + 982146624333 & +982146624071
5- Efter biljettemission kan passagerare som begär rullstolar, specialmåltider och babyfassetter kontakta Tel. Nr +982146628856.
6- För överskottsbagage Kontakt: +982146628856.
För levande djur Transport Kontakt: +982146628856.
För kistvagnskontakt: +982146628922.
7- Alla Iran Air inrikesflyg avgår från terminal 2 på Mehrabad flygplats. Därför bör passagerare vara på flygplatsen 90 minuter före avgång.
8- På inrikesflyg med förseningar över två timmar kommer Iran Air att återbetala passagerarens biljettpriser till fullo.
På flygningar med förseningar över fyra timmar har passagerare rätt att få en biljett med 30% rabatt på samma rutt genom att hänvisa till Iran Air Ticket Sales Office.
9- Återbetalnings- och datumändringsvillkor som gäller på systemet eller skrivna på biljetterna kan åberopas. För att återbetala en biljett ska man alltså se bokningslistan på systemets huvudsida, klicka på återbetalningsknappen efter att ha valt återbetalningsskäl. För mer information kan du kontakta telefonnummer: +982146625949.
10-biljettpriser för Iran Air-flygningar kan sökas via Iran Air Online Booking System.
11-nödvändiga telefonnummer för passagerarkontakt är: Biljettförsäljningskontor
a. Vila St.: +982188805149
b. Vanak Sq.++982188658727-31
c. Ferdowsi Sq .: +982188325810
d. Mehrabad flygplats: +982146628084
Iran Air Telefonkatalog, Mehrabad flygplats: +9821466222
Mehrabad informationsdisk: +982161021

INSTÄLLANDE BILLETTFÖRÄNDRINGAR OCH ÅTERbetalningsmeddelanden

Återbetalningsvillkor för återbetalning och datum som gäller för systemet eller skrivna på biljetterna kan åberopas. För att återbetala en biljett ska man alltså se bokningslistan på systemets huvudsida, klicka på återbetalningsknappen efter att ha valt återbetalningsskäl. För mer information kan du kontakta telefonnummer: +982146625949.
J Klass återbetalning: Alla ändringar eller återbetalningar från utgivningsdatumet före 12 AM en dag före avgång, 20% av biljetten
kupongpris dras av. Efter 12.00 en dag före avgång dras 40% av biljettkupongavgiften. Bagageavgiften för passagerare i J-klass är 30 kg.
C-klassers återbetalning: Alla ändringar eller återbetalningar från utfärdandedatumet före kl. 12.00 en dag före avresa kommer 20% av biljettkupongavgiften att dras av. Efter 12.00 en dag före avgång dras 40% av biljettkupongpriset. Bagagebidrag för passagerare i C-klass (vuxen och barn) är 30 kg.
Y-klassers återbetalning: Alla ändringar eller återbetalningar från utfärdandedatumet före kl. 12.00 en dag före avresan kommer 20% av biljettkupongavgiften att dras av. Efter 12.00 en dag före avgång dras 40% av biljettkupongpriset. Bagagebidrag för passagerare i klass Y (vuxen och barn) är 25 kg.
Återbetalning av V-klass: Alla ändringar eller återbetalningar från utfärdandedatumet före kl. 12.00 en dag före avgång, 20% av biljettkupongavgiften kommer att dras av. Efter 12.00 en dag före avgång dras 40% av biljettkupongpriset. Bagagebidrag för passagerare i V-klass (vuxen och barn) är 20 kg.
Q Klass återbetalning: Alla ändringar eller återbetalningar från utfärdandedatumet före 12:00 en dag före avresa kommer 30% av biljettkupongavgiften att dras av. Efter 12.00 en dag före avresa dras 60% av biljettkupongpriserna. Bagagebidrag för passagerare i Q-klass (vuxen och barn) är 20 kg.
M-klass återbetalning: Alla ändringar eller återbetalningar från utfärdandedatumet före klockan 12 en dag före avresa kommer 30% av biljettkupongavgiften att dras av. Efter 12.00 en dag före avresa dras 60% av biljettkupongpriserna. Bagagebidrag för passagerare i M-klass (vuxen och barn) är 20 kg.
N Klassåterbetalning: Alla ändringar eller återbetalningar för denna klass är inte tillåtna och ingen biljettpriser återbetalas. Bagagebidrag för passagerare i N-klass (vuxen och barn) är 20 kg.
*** Spädbarnsbagage för alla klasser är 10 kg.

INTERNATIONELLA ANTECKNINGAR OM BILJETKÖP

Anteckningar om internationella flygningar
1- För att undvika oundvikliga problem rekommenderas det att ange passagerarnas namn / släktnamn samma som de som anges i pass. Passagerarna som har två pass, ett iranska och ett utländskt under bokning, iranska namn bör först anges och därefter utländska namn. t.ex. om passagerarens namn är: BABAK och hans efternamn: KIANI och även passagerarens namn och familjenamn i utländskt pass är NIKOLAS KENTH namnen ska anges som detta:
NAMN: BABAKNIKOLAS
SISTA NAMN: KIANIKENTH
* Namnbyte är inte möjligt efter biljettemissionen.
2- Att följa resregler och bestämmelser och även hålla pass och giltiga visum är passagerarnas ansvar. Om det behövs, kontakta Iran Air pass och visumens kontor Tel: +9851007441.
Viktiga anteckningar
* Passagerares pass ska vara giltiga minst 6 månader före resdatumet.
* För att utfärda enkelbiljetter krävs något av följande:
A. Att hålla destinationslandspass.
B. Att ha uppehållstillstånd
C. Att hålla visum giltigt i mer än 6 månader eller ha Schengenvisum typ D.
* I händelsehanden köper passagerarna sina utgående biljetter från Iran Air och sina inkommande biljetter från ett annat flygbolag (som två separata biljetter), det är obligatoriskt att presentera båda biljetterna vid incheckningsdisken till flygplatsen.
* Passagerare som har begränsad visumvaliditet måste iaktta visumens giltighetstid.
3- Passagerare som är intresserade av att njuta av Iran Air-rabatter som äldre medborgare (över 60 år), universitetsstudentprofessorer etc. bör personligen besöka Iran Air-kontor.
* Universitetsstudenter som vistas utomlands för biljettemission får endast åka till Iran Air Sales-kontor.
4- Passagerare som kräver särskild medicinsk hjälp ska gå personligen till Iran Air Office och fylla i de medicinska blanketterna. För mer information kan du kontakta:
Tel: +982146624333
Tel: +982146624071
5-passagerare som behöver rullstolar, specialmåltider eller babybassänger, kan kontakta telefonnummer: +982146621888
6- Det är obligatoriskt att använda biljettkuponger i sekvensordning (som första kupong först, andra kupong andra, tredje kupong tredje och …). Om du använder andra kupong kommer den första kupongen att vara ogiltig och återbetalas inte.
7- För överskottsbagage Kontakt: +982151007484
För levande djur Kontakt: +982151007318
För kistvagnskontakt: +982151003557

INTERNATIONELLA BILETTFÖRÄNDRINGAR OCH ÅTERBETALNING AV ÅTERBETALNING

Villkor som gäller för återbetalningar och datumändringar på internationell
flygningar omfattas av bestämmelserna i systemet eller biljetter. Därför för att återbetala en biljett ska passageraren hänvisa till de reservationslistor som finns på systemets huvudsida, klicka på observera-knappen och sedan återbetalningsknappen efter att ha valt återbetalningsskäl. För mer information kan du kontakta
Tel: +982146625949 från 08:00 till 18:30.
Eftersom returbiljettpriser är billigare än biljettpriser för en resa, vid återbetalning för en oanvänd sektor på rutten, kommer återbetalningsavgiften för sektorn att vara den högsta biljettpriset för den relativa klassen. Observera om passageraren är No-Show i den andra sektorn kommer denna avgift också att gälla.
– Nej – Showavgift gäller för passagerarna som har behållit sina bekräftade bokningar utan att avbryta dem på schemalagd tid och misslyckas med incheckningen före den officiella tiden på flygplatsen. Observera att avbokningsfristen är 24 timmar före avgång, annars måste passagerare betala avgifter.
– E-klass Kan inte återbetalas och omdirigeras eller datumändring. Bagagebidrag för E-klassen är 30 kg.
– No-Show-avgift för L-klass är 2.600.000 IRR och avgiften för ändringsdatum är IRR 1.000.000. Återbetalningsavgiften är IRR2.000.000. Bagageavgiften för L-klassen är 30Kg också.
– No-Show-avgift för N-klass är 1 600 000 IRR och avgiften för ändringsdatum är 1 000 000 IRR. Återbetalningsavgiften är 1 000 000 IRR. Bagageavgiften för N-klassen är 30 kg också.
– No-Show-avgift för M-klass är 1 600 000 IRR och avgiften för ändringsdatum är 1 000 000 IRR. Återbetalningsavgiften är 1 000 000 IRR. Bagageavgiften för M-klassen är också 30 kg.
– No-Show-avgift för Q-klass är IRR1, 600 000 och avgiften för ändringsdatum är gratis. Återbetalningsavgiften är IRR1 000 000. Bagagebidrag för Q-klassen är 30 kg också.
– No-Show-avgift för V-klass är IRR1, 600 000 och avgiften för ändringsdatum är gratis. Återbetalningsavgiften är IRR1 000 000. Bagagebidrag för V-klassen är 30 kg också.
– No-Show-avgift för Y-klass är IRR1, 600 000 och avgiften för ändringsdatum är gratis. Återbetalningsavgiften är IRR1 000 000. Bagagebidrag för Y-klassen är 40 kg också.
– No-Show-avgift för I-klassen är IRR2, 600 000 och avgiften för ändringsdatum är gratis. Återbetalningsavgiften är IRR2 000 000. Bagagebidrag för I-klassen är också 40 kg.
– No-Show-avgift för C-klass är IRR2, 600 000 och avgiften för ändringsdatum är gratis. Återbetalningsavgiften är IRR2 000 000. Bagagebidrag för C-klassen är också 40 kg.
– No-Show-avgift för J-klass är IRR2, 600 000 och avgiften för ändringsdatum är gratis. Återbetalningsavgiften är IRR2 000 000. Bagagebidrag för J-klassen är 50 kg också.
*** Spädbarnsbagage för alla klasser är 10 kg

Go Top